باقیمانده

برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر دادن آن است.

باقیمانده

برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر دادن آن است.

جاده مانده است و من و این سر باقیمانده
رمقی نیست در این پیکر باقیمانده
گرچه دست و دل و چشمم همه آواره شده،
باز شرمنده‌ام از این سر باقیمانده

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

اولویت‌های علم و فناوری کشور- نقشه جامع علمی کشور

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۱، ۰۶:۴۹ ب.ظ
مطالعه نقشه جامعه علمی کشور بر هر استاد دانشگاه، دانشجو، طلبه، مدرس حوزه، صنعتگر و هر انسان علاقه‌مند به اعتلای کشور و اسلام امری است لازم از دو جهت: اول آشنایی با برنامه‌ریزی حاکمان، دوم ارسال نظرات برای اصلاح آن. در اینجا فصل مهمی را مرور می‌کنیم.
فصل سوم: اولویت‌های علم و فناوری کشور
1- اهداف اولو?ت بند? و رو?کرد پشت?بان? از اولو?تها :
استخراج اولویت‌های علم و فناوری کشور در سند حاضر حاصل ترکیب رویکردهای مزیت‌محور، نیاز محور، مرزشکن و آینده‌نگر است. بر این اساس و به منظور تحقق اولویت‌ها، نوع پشتیبانی از آنها بسته به وضع موجود علوم و فناوری‌های مرتبط و نوع توسعه کمی و تحول و ارتقای کیفی مورد نظر در طیف وسیعی از پشتیبانی‌های فکری، مالی، قانونی، منابع انسانی و مدیریتی متغیر خواهد بود. برخی رویکردهای پشتیبانی از اولویت‌های علم و فناوری عبارتند از:
  • هدایت سرمایه‌گذاری‌ها از طریق برنامه‌های پنج ساله و بودجه‌های سالیانه و ردیف‌ها و تسهیلات مالی متمرکز؛
  • هدایت نظام آموزش برای تأمین و جذب نیروهای نخبه و متخصص مورد نیاز در حوزه‌های اولویت‌دار؛
  • اصلاح و ایجاد ساختارها و فرآیندها، تنظیم و تدوین و تصویب سیاست‌ها و ضوابط تشویقی خاص برای رشد سریع (میانبر) در حوزه‌های اولویت‌دار؛
2- اولو?ت ها? علم و فناور? کشور
از آنجا که حصول اطمینان از رشد و شکوفایی در برخی از اولویتها نیازمند توجه و هدایت و پشتیبانی در سطوح کلان مدیریتی کشور است و در برخی دیگر رشد و توسعه با پشتیبانی مدیریت‌های میانی و تخصیص غیرمتمرکز منابع حاصل خواهد شد، اولویت ها به ترتیب در سه سطح الف و ب و ج تنظیم شده‌اند. این دسته‌بندی ناظر بر نحوه و میزان تخصیص منابع، اعم از مالی و انسانی و توجه مدیران و مسئولان است.
اولو?ت ها? الف
  • در فناور? (علوم مورد نیاز هر دسته از فناوری‌ها در همان سطح از اولویت‌ها قرار می‌گیرند.) :
فناوری هوافضا? فناوری اطلاعات و ارتباطات - فناوری هسته‌ای (از جمله شکافت و گداخت.) – فناوری‌های نانو و میکرو – فناوری‌های نفت و گاز - فناوری زیستی – فناوری‌های زیست محیطی (از جمله مدیریت و فناوری آب، خاک و هوا - کاهش آلودگی آب، خاک و هوا - مدیریت پسماند - بیابان‌زدایی - مبارزه با خشکسالی و شوری.)– فناوری‌های نرم و فرهنگی؛
  • در علوم پا?ه و کاربرد?:
ماده چگال- سلول های بنیادی و پزشکی مولکو لی- گیاهان دارویی- بازیافت و تبدیل انرژی- انرژی‌های نو و تجدیدپذیر- رمزنگاری و کدگذاری- علوم شناختی و رفتاری؛
  • در علوم انسان? و معارف اسلام?:
مطالعات قرآن و حدیث - کلام اسلامی- فقه تخصصی - اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی- فلسفه‌های مضاف متکی بر حکمت اسلامی - فلسفه ولایت و امامت - اخلاق کاربردی و حرفه‌ای اسلامی - سیاست‌گذاری و مدیریت علم، فناوری و فرهنگ – زبان فارسی در مقام زبان علم؛
  • در سلامت:
سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت - دانش پیشگیری و ارتقای سلامت با تأکید بر بیماری‌های دارای بار بالا و معضلات بومی - الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه‌های اسلامی -استفاده از الگوهای تغذیه بومی؛
  • در هنر:
حکمت و فلسفه هنر - هنرهای اسلامی ایرانی - هنرهای مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - اقتصاد هنر - فیلم و سینما - رسانه های مجازی با تأکید بر پویانمایی و بازیهای رایانه‌ای - معماری و شهرسازی اسلامی- ایرانی - موسیقی سنتی و بومی ایران – ادبیات و شعر و داستان نویسی - طراحی هنری ایرانی اسلامی و لباس و فرش ایرانی.

اولو?ت ها? ب و 
اولو?ت ها? ج در ادامه مطلب
  • محمدمهدی دستگردی
«اعلام مواضع صر?ح و شفاف و مرزبند? دق?ق با فتنه‌گران» ?ک? از توص?ه‌ها و تذکرات جد? و هم?شگ? رهبر معظم انقلاب به خواص و علما در جر?ان فتنه سال 88 بود و ا?شان با اشاره به جا?گاه تاث?رگذار خواص بر افکار عموم?، همواره نسبت به ا?ن موضوع توجه و?ژه داشتند و در سخنان خود بارها خواستار حضور خواص در عرصه مقابله با فتنه شدند.
با ا?ن حال، متاسفانه برخ? از خواص به ا?ن توص?ه حک?مانه رهبر انقلاب گوش نکردند و با سکوت و ?ا سخنان چند پهلو? خود، زم?نه را برا? طولان? شدن فتنه فراهم کردند تا نها?تا مردم و عامه جامعه به م?دان آمدند و در حماسه 9 د?، آتش فتنه را خاموش کردند.
در ا?ن م?ان برخ? از وابستگان فتنه و رسانه‌ها? نزد?ک به ا?ن جر?ان تلاش کردند تا مراجع و بزرگان حوزه را همراه با ساختارشکنان جلوه دهند و با سانسور و تحر?ف سخنان آنان، دست به بهره‌بردار? س?اس? به نفع آشوبگران بزنند؛ مساله‌ا? که به طور و?ژه درباره حضرت آ?ت‌الله جواد? آمل? صورت گرفت و تبل?غات ز?اد? در ا?ن زم?نه برا? تحر?ف سخنان ا?شان صورت گرفت.
آ?ا رهبرانقلاب از ا?ن دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر م?‌توانستند رفتار کنند؟/پ?امبر هم فرمودند تنها بر مبنا? قانون عمل می‌کنم 28 خرداد 88
اعتراض‌ها باید در چارچوب قانون باشد?? تیر ????
ولا?ت و رهبر? در راس همه امور 3 مهر 1388
کسانی که امید به سقوط نظام و گرایش به بیگانه دارند... 88/07/24
 گوش به فرمان رادیوهای بیگانه 88/08/27
بسیج مانع سقیفه و کربلا ????/??/??
کناره‌گیری از نمازجمعه ????/??/??
جمهوری ایرانی؟!  ????/??/??
دو نکته آیت الله جوادی‌آملی درباره اغتشاشات  ? د? ????

برای مطالعه مشروح بیانات و مواضع حضرت آیت الله جوادی آملی به ادامه مطلب بروید.
  • محمدمهدی دستگردی