باقیمانده

برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر دادن آن است.

باقیمانده

برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر دادن آن است.

جاده مانده است و من و این سر باقیمانده
رمقی نیست در این پیکر باقیمانده
گرچه دست و دل و چشمم همه آواره شده،
باز شرمنده‌ام از این سر باقیمانده


«اعلام مواضع صر?ح و شفاف و مرزبند? دق?ق با فتنه‌گران» ?ک? از توص?ه‌ها و تذکرات جد? و هم?شگ? رهبر معظم انقلاب به خواص و علما در جر?ان فتنه سال 88 بود و ا?شان با اشاره به جا?گاه تاث?رگذار خواص بر افکار عموم?، همواره نسبت به ا?ن موضوع توجه و?ژه داشتند و در سخنان خود بارها خواستار حضور خواص در عرصه مقابله با فتنه شدند.
با ا?ن حال، متاسفانه برخ? از خواص به ا?ن توص?ه حک?مانه رهبر انقلاب گوش نکردند و با سکوت و ?ا سخنان چند پهلو? خود، زم?نه را برا? طولان? شدن فتنه فراهم کردند تا نها?تا مردم و عامه جامعه به م?دان آمدند و در حماسه 9 د?، آتش فتنه را خاموش کردند.
در ا?ن م?ان برخ? از وابستگان فتنه و رسانه‌ها? نزد?ک به ا?ن جر?ان تلاش کردند تا مراجع و بزرگان حوزه را همراه با ساختارشکنان جلوه دهند و با سانسور و تحر?ف سخنان آنان، دست به بهره‌بردار? س?اس? به نفع آشوبگران بزنند؛ مساله‌ا? که به طور و?ژه درباره حضرت آ?ت‌الله جواد? آمل? صورت گرفت و تبل?غات ز?اد? در ا?ن زم?نه برا? تحر?ف سخنان ا?شان صورت گرفت.
بیانات و مواضع معظم له را در طول دوران فتنه مرور می‌کنیم:
آ?ا رهبرانقلاب از ا?ن دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر م?‌توانستند رفتار کنند؟/پ?امبر هم فرمودند تنها بر مبنا? قانون عمل می‌کنم
در د?دار با جمع? از اعضا? انجمن اسلام? دانشگاه تهران 
اختلاف سه قسم است؛ ?ک اختلاف قبل از علم است که نظر?ه‌پردازها، انظار و آرا? علم? خود را طرح م?‌کنند تا آنچه که حق است، روشن شود. ا?ن ?ک اختلاف محمود و ممدوح? است، مثل اختلاف دو کفه ترازو در برابر شاه?ن برا? حفظ عدالت. اگر در ?ک کفه‌ا? وزن بگذارند و در کفه‌ا? د?گر موزون بگذارند، ?عن? ?ک طرف سنگ بگذارند، ?ک طرف نان، ا?نها هماهنگ نباشند، هم?شه ا?ن دو کفه با هم اختلاف دارند و ا?ن ?ک اختلاف مقدس? هم است، برا? ا?نکه اگر وزن سنگ?ن‌تر باشد م?‌گو?د من به همراه تو نم?‌آ?م و اگر موزون سنگ?ن‌تر باشد به وزن م?‌گو?د من به همراه تو نم?‌آ?م،اگر هماهنگ بود?م و هم‌سان و همتا بود?م، بالا م? رو?م باهم، پا??ن م?‌‏آ??م باهم.
ا?ن اختلاف دو کفه ترازو ?ک اختلاف مقدس? است برا? برقرار? عدل، مثل اختلاف ?ک نظر?ه‌پرداز با ناقد آن نظر?ه که هر دو در صدد رس?دن به ?ک نظر?ه علم? هستند. ا?ن قسم اول اختلاف است.
قسم دوم اختلاف در اثر اطلاع رسان?‏ها ?ا برداشت‌ها? ناصواب ?ا مقدمات و موخرات و نتا?ج ناصواب است که با گفتگو و گفتمان و نزد?ک شدن و جلسه تشک?ل دادن و تفاهم کاملا قابل حل است.
اما قسم سوم اختلاف، به عنوان عذاب اله? است. آن اختلاف د?گر با تفاهم حل نم?‌شود. ذات اقدس اله در سوره مبارکه مائده دوبار دو مطلب و در سوره مبارکه انعام ?ک مطلب جامع? را ب?ان م?‌کند، در سوره مبارکه مائده فرمود ?هود?‌ها در اثر بدرفتار?، ب?نشان عذاب اختلاف را ا?جاد کردم  " و ألقَینا بَیَنهُمُ العَداَوةَ وَالبَغضَاء اِلى یَوم القِیامَة"(سوره? مائده، آیه? 64) و مس?ح?‏ها?? که طرفدار مس?ح?ت ناب ع?سو? نبودند، من ب?ن ا?نها عذاب و اختلاف ا?جاد کردم "فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ" (سوره? مائده، آیه? 14) درباره ?ک عده اغر?نا است، درباره عده‌ا? د?گر الق?نا است و هر دو در سوره مبارکه مائده است. فرمود: ا?ن ملت? که حق را نپذ?رفت، من ا?نها را به جان هم انداختم. 
در سوره مبارکه انعام به عنوان ?ک اصل? جامع ب?ان کرد که اختصاص? به ?هود? و مس?ح? و زرتشت? و ا?نها ندارد. فرمود: "هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن ?َبْعَثَ عَلَ?ْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ ?َلْبِسَکُمْ شِ?َعًا وَ?ُذِ?قَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ" ( سوره انعام آ?ه 65) او قادر است در اثر بد رفتار? شما، عذاب? از بالا به عنوان صاعقه، از پا??ن به عنوان زم?ن لرزه و ?ا عذاب اختلاف ب?ن شما القا کند که به جان هم ب?فت?د " أَوْ ?َلْبِسَکُمْ شِ?َعًا وَ?ُذِ?قَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ"
بنابر ا?ن ما سه اختلاف دار?م، ?ک اختلاف محمود و ممدوح و مقدس که اختلاف نظر?ه‌پردازها و ناقدان آن است، ?ک کس? ?ک کتاب? نوشته ?ا کارگردان? کرده ?ا ?ک نظر?ه‌ا? ارائه کرده، ?ک عده نقد دارند؛ ا?ن ?ک کار خوب? است تا روشن شود.?ک سلسله اختلافات هم س?اس? – اجتماع? است که با گله شروع م?‌شود و با قهر ختم م?‌شود. ا?ن با تفاهم و گفتگو کاملا قابل حل است.?ک سر? اختلاف‌ها هم بر اثر بدرفتار? و عذاب اله? است.
آن اختلاف‌ها? علم? را از مجرا? علم? با?د حل کرد، آن اختلافات اجتماع? را از راه عاطفه با?د حل کرد، ا?ن اختلاف تقد?ر را با ناله و ضجه و اصلاح ب?ن خود و خدا و به کجا ما بدراهه رفت?م، ب?‌راه رفت?م، راه کس? رابست?م راه خودمان را نرفت?م ?ا ب? راهه رفت?م ?ا راه کس? را بست?م، خودمان را اصلاح کن?م.
ا?ن اصل اول که سه مطلب را به همراه داشت. اصل دوم آن است که ا?ن فرما?شات شما که مربوط به رنج د?دن دانشجو?ان در خوابگاه است، ما شن?د?م و کاملا منتقل کرد?م و آنها هم متوجه شدند، اما ما با?د بدان?م که وقت? کس? حرف? دارد، ب?گانه در کار او دخالت نکند ا?ن فقط در بهشت است، در بهشت آدم ?کسان و خالص است. اما ا?نجا همان‌ها?? که ب?گانه بودند؛  ه?چ مسلمان?، نه طرفدار ا?ن آقا و نه طرفدار آن آقا، هرگز حاضر ن?ست که به خانه کس? آس?ب برساند و مال  کس? را بسوزاند، ماش?ن کس? را بسوزاند، ا?ن حتما ب?گانه است. ما بخواه?م ?ک جا?? داشته باش?م و حرف? داشته باش?م که ا?نها نباشند، ا?ن کار بس?ار خوب است ول? ا?نها خواه و ناخواه خودشان را در ا?ن جمع داخل م?‌کنند.
?ک وقت است که انقلاب است، نظ?ر رهبر? امام ا?نها را شستشو م?‌کند، آن روزها ممکن بود چهارتا جوان حزب الله? به س?نما  آس?ب برسانند، اما هرگز سع? نم?‌کردند که به مال و ماش?ن مردم آس?ب برسانند، بلکه سع? م?‌کردند که هرگز آس?ب نرسانند. آنکه " لاتبق ی و لاتذر" ( سوره مدثر آ?ه 28) بود و به همه آس?ب م?‏رساند، آن د?گر خط امام نبود. اما انقلاب امام، همه را شستشو کرد و مشخص شد که آنها چه کس? هستند و ملت ک?ست.خواه و ناخواه ما ا?ن دشوار? و مشکل را در جامعه احساس م?‏کن?م. ا?ن هم ?ک مطلب.
نامه‏ا? هم که ا?ن آقا?ان برا? مسئول دستگاه قضا?? نوشتند، که امروز من در بعض? از روزنامه‌ها خواندم. آنها هم اقدام م?‏کنند. ا?ن عز?زان? که فعلا در منزل‏ها?شان ن?ستند، ان‏شاءالله به منزل‏ها?شان برگردند. برا? ا?نکه ا?نها نامه نوشتند برا? مسئول دستگاه قضا??، او هم انشاءالله اقدام م?‌کند.  همان‌طور? که امروز باز من در بعض? از روزنامه‌ها د?د?م که جناب آقا? موسو? و همراهانشان از اغتشاش‏گران کاملا تبر? کردند، ا?ن هم که شده است.
مقام معظم رهبر? هم سه چهار تا کار کردند، با واسطه ?ا ب?‏واسطه؛ آن د?دار? که با اعضا? محترم ستادها? ا?ن چهار نامزد داشتند، ا?ن ?ک د?دار? دوستانه و تفاهم? مهربانانه بود، فرما?شات ا?ن آقا?ان را گوش کردند، خودشان هم فرما?شات? فرمودند، ول? ا?ن م?‏تواند آن اختلاف دوم را حل کند. اگر خدا? ناکرده ما گرفتار اختلاف سوم باش?م، ا?ن با د?دار رهبر? حل نم?‌شود، ا?ن فقط سجده م?‌خواهد و ناله و توبه؛ ول? ا?ن بزرگوار (رهبر انقلاب)کار خودش را کرده است، ?عن? کاملا فرما?شات آن آقا?ان را شن?د، اعضا? محترم ستاد آقا? موسو? آن آقا?ان بزرگوار د?گر، ا?ن چهار نامزد محترم، فرما?شات آنها را شن?د و بعد سخنران? کرد، د?گر از ا?ن دوستانه‏تر مهربانانه‏تر؟! شما شخص اول مملکت را بب?ن?د، تمام فرما?شات ا?ن آقا?ان را شن?د. برادر? معنا?ش هم?ن است د?گر. دستور اک?د هم به شورا? نگهبان داده تا شورا? نگهبان حرف‏ها? آنها را گوش دهد. 
ول? ما ?ک پرانتز? با?د ا?نجا باز کن?م و آن ا?ن است که نه ما علم غ?ب دار?م و نه خ?ل? ها؛ با گلا?ه‏ و شواهد اگر خود شما هم به جا? شورا? نگهبان بود?د، چه کار م?‏کرد?د؟ شما م?‏فرما??د که مثلا در فلان صندوق اختلاف شده است، بس?ار خب؛ مدرک? دار?د؟ نه! ا?ن را عز?زان من، خواهران من، مادران من، خوب گوش ده?د، آن کس? که علم غ?ب دارد برابر علم غ?ب عمل نم?‏کند، او پ?امبر است. دن?ا دار آزاد? است، اگر دن?ا برابر علم غ?ب عمل م?‏شد کس? به کمال نم?‏رس?د. کمال در ا?ن است که شخص بتواند به ا?ن راه برود و نرود.
در دو آ?ه قرآن به صراحه خدا به پ?امبر فرمود که مردم هر کار? م?‏کنند، هم من م?‏دانم و هم تو را آگاه م?‏کنم. " قُلِ اعْمَلُوا فَسَ?َرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون" (سوره توبه 105 ) ما معتقد?م پ?امبر و امام همه اعمال ما را م?‏ب?نند، برا? ا?نکه با?د در ق?امت شهادت دهند. اما حضرت آمده صر?حا اعلام کرده است، ا?ن کلمه انما مف?د حصر است، فرمود: مردم، زنها، خواهران و برادران بدان?د من فقط برابر قانون عمل‏ م?‏کنم. من م?‌دانم برابر علم غ?ب چه کس? خلاف کرده است اما علم غ?ب منشاء فقه و حقوق ن?ست. "انما اقضی بینکم بالأیمان و البینات" ا?ن انما مف?د حصر است. ?عن? هر کس? که شاهد آورد من حکم م?‏کنم، هرکس? قسم خورد من حکم م? کنم، اما بنا بر ا?ن ن?ست که من به علم غ?ب عمل کنم. لکن مردم، خواهران و برادران بدان?د و ا?ن را به صراحت فرمود، فرمود که گر کس? شاهد? دروغ آورد، ?ا قسم دروغ ا?راد کرد، آمد در محکمه و من حکم کردم که ا?ن مال مال اوست، مبادا بگو?د من رفتم محکمه پ?امبر از دست خود پ?امبر گرفتم. ا?ن "قطعة من النار" است، ا?ن آتش است که دارد به خانه م?‏برد. ا?ن را هم بدان?د.
ما ?ک اخلاق دار?م که مکمل قانون است، ?ک اخلاق دار?م متمم قانون است، ?ک اخلاق دار?م ضامن اجرا? قانون است، ?ک اخلاق دار?م پشتوانه قانون است، هر نقص? که در قانون باشد اخلاق ترم?م م?‏کند. بنابرا?ن آنکه علم غ?ب دارد برابر علم غ?ب عمل نم?‌کند. ا?شان (رهبر انقلاب) هم دستور دادند به شورا? نگهبان؛ سخنگو? شورا? نگهبان هم چندبار گفت که از خود نامزدها? محترم دعوت کرد?م که در جلسه رسم? شورا? نگهبان، نه آنها?? که مامور به انتخابات هستند، تشر?ف ب?اورند. چون شورا? نگهبان چند نفر? از اعضا? خود را برا? انتخابات و رعا?ت(نظارت) انتخابات، انتخاب م?‌کند. همه ا?ن آقا?ان که مسئول?ت ندارند، چند نفر برا? انتخابات، انتخاب م?‏شوند. اما الان در جلسه رسم? از ا?ن نامزدها? محترم دعوت کردند، تشر?ف ب?اورند و فرما?شاتشان را بگو?ند. از ا?ن شفاف‏تر؟!
ممکن است، خلاف بشود اما وقت? ندانند که کجا تقلب شده نه شورا? نگهبان دستش باز است و نه ا?نها ه?چ مدرک? قابل ارائه دارند. ....
الان ما در کمربند گلوله‏ا?م؛ کمربند گلوله ?عن? کمربند مرگ. ا?ن شرق ما افغانستان است که آن طالبان بدتر از القاعده، القاعده بدتر از طالبان گلوله‏ها?ش به طرف ا?ران است. غرب که پشت سر هم، وقت? حرم امام ما (عسکر??ن) را بمب‌گذار? م?‏کنند، به خود ما رحم م?‏کنند؟! ا?نها هم گلوله‏ها?‌شان به طرف ما است، ا?نها ز?ر گوش ما هستند، هم سربازان انگل?س? هستند و هم سربازان آمر?کا??. ش?وخ ب?‌عقل خل?ج فارس هم که ا?ن منطقه را ح?ات خلوت آمر?کا قرار دادند، شما نگاه کن?د که در کو?ت و ابوظب? و بحر?ن و منامه و مسقط ا?نها پا?گاه نظام? دارند و دستشان هم رو? ماشه است. ا?نها با چه کس? م?‏جنگند؟ ه?چ کس? در منطقه غ?ر از ا?ران است که دربرابر آمر?کا و کشورها? د?گر ا?نها با?ستد؟ برا? ?ک وجب کو?ت ا?نها پا?گاه نظام? درست کردند.
در چن?ن فضا?? بهتر?ن راه برا? ما آرامش است. 14 م?ل?ون، 14 م?ل?ون است، کم ن?ست. خب اگر ?ک وقت? آنها ?ک را? ب?شتر? دادند به را? ما عمل کردند، ?عن? به را? ما 14 م?ل?ون? عمل کردند، چرا؟ برا? ا?نکه ما که مثلا 14 م?ل?ون?م و به ا?ن آقا را? داد?م ما دو را? داد?م ?ک را? به قانون اساس? داد?م، ?ک را? به نما?نده، آن را?? که ما به قانون اساس? داد?م، را? به همه است. صددرصد است. ?عن? همه ما گفت?م هر نامزد? که را? ب?شتر? آورد او نما?نده ماست. ا?ن را? ماست د?گر. ?ک را? فرع? هم داد?م. مثلا ما که م?‌خواه?م ا?ن خانه را بساز?م، همه جمع شد?م که ا?ن خانه چند تا اتاق داشته باش?م. همه ما را? داد?م که ا?ن اتاق مثلا ?ک مطالعه داشته باشد، ?ک اتاق بزرگ و ?ک اتاق پذ?را?? و خلاصه 6 اتاق داشته باشد. همه ما را? داد?م که ا?ن با?د 6 اتاق داشته باشد بعد وقت? که در جزئ?ات اختلاف کرد?م، مثلا بعض?‌ها م?‏گو?ند که آن اتاق بزرگتر باشد و آن ?ک? کوچک‌تر باشد، م?‏گو??م هرچه که اکثر?ت گفتند به همان عمل م?‏کن?م. خب اگر اکثر?ت گفتند که ا?ن اتاق با?د فلان قدر باشد، ما چون قبلا را? داد?م که هرچه اکثر?ت گفت معتبر است، آن را? اصل? ماست. بنابرا?ن با?د به را? خودمان عمل کن?م. اگر خدا? ناکرده تخلف? شد و مدرک? داشت?م ارائه م?‏کن?م. 
الان چند کار شده است ?ک? نشست نامزدها? محترم با شورا? محترم نگهبان، ?ک? هم حت? مقام رهبر? فرمودند اگر چنانچه احت?اج دارد به بازشمار? بعض? از صندوق‏ها آنها بازشمار? شود. اگر بخواهند به خ?ابان بکشند، آن د?گر کنترلش از دست شما خواهرها و برادرها خارج م?‏شود. آن وقت هم?ن حادثه پ?ش م?‏آ?د، نه معلوم است که چه کس? زد، نه معلوم است که چرا زدند، نه معلوم است چه کس? را زدند.
بنابرا?ن اگر چنانچه انشاءالله رحمان ما در آن اصل اول که اختلافات سه گانه است، خوب بررس? کن?م و ا?ن جوانب را هم درنظر بگ?ر?م و همه ا?ن آقا?ان و همه علما و مسئولان شورش و اغتشاش را محکوم کردند، ?ک کار? نکن?م که حضور ا?ن مردم ?ا نظام خدا? نکرده آس?ب ب?نند. ا?ن دشمن اصلا آماده است، ?ک قدم? است که خدا? نکرده ?ک آشوب? بشود و او استفاده کند. 28 خرداد 88
اعتراض‌ها باید در چارچوب قانون باشد
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به موضوع تقوای الهی گفت: تقوای الهی بهترین و مهم‌ترین سفارش انبیای الهی است که راه سعادت دنیا و آخرت در گرو توجه به تقوا است. وی ادامه داد: تقوای الهی موجب گسترش معارف و همچنین رشد در مسائل معنوی خواهد شد...آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: کشور نیازمند این کارهای معنوی است که باید به آن توجه شود. امام جمعه قم با بیان اینکه مملکت را با معنویت باید اداره کرد گفت: کشور نیازمند معنویت است و هیچ‌چیز جای اختلاف و اغتشاش را به جز یاد خدا نمی‌گیرد. وی در ادامه به سانحه هوایی و سقوط هواپیما مسافربری اشاره کرد و گفت: بنده این مصیبت را تسلیت می‌گویم و برای تمامی خانواده‌های این عزیزان صبر جزیل را خواستارم. آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کشتار مسلمانان در چین اشاره کرد و گفت: مصلحت چین برآن است بر مسلمانان فشار نیاورد و موضوع را اتمام دهند. وی اظهارداشت: جهان را با الحاد نمی‌توان اداره کرد و باید کشور چین به این موضوع پی ببرد. امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به جریانات شکل گرفته پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: ما در کشوری هستیم که به قرآن و عترت اعتقاد داریم و در کشوری هستیم که سخنان امیرالمومنین(ع) در میان ما مطرح است. وی افزود: امیرالمومنین(ع) فرمودند هیچ ملتی با اختلاف و درگیری به جایی نمی‌رسند و از سوی دیگر نیز باید توجه داشته باشیم که تفرقه عامل پیشرفت کشور نیست. آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: این حرفا که یکی بگوید به من ظلم شده و من مظلوم واقع شده‌ام هست، اما این راه حل نیست و نباید به جان هم بیفتیم. امام جمعه قم افزود: اگر کسی می‌گوید به ما ظلم شده است باید آن ظلم را بگوید که در کجا بوده و طبق قانون آن را پی‌گرفته و در چارچوب قانون به آن رسیدگی کند. وی در پایان گفت: به برکت ماه رجب فضای کشور معطر شده است که امیدواریم با این دعاها تمامی این مسائل تمام شود.?? تیر ????
ولا?ت و رهبر? در راس همه امور
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: خودم و شما نمازگزاران را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، نماز ستون دین است و در بین نمازها نماز جمعه ستون برتر است. امام جمعه قم با بیان اینکه تقوای الهی بهترین راه برون‌رفت مشکلات است، گفت: هر مشکل فردی و یا جمعی، اجتماعی یا سیاسی تنها و تنها راه برون رفت از آن تقوای الهی است. وی با اشاره به خطبه 212 نهج‌البلاغه که مشتمل بر چند جمله دعا‌ست، اظهار داشت: در این خطبه مسئله توحید، نبوت و ولایت مطرح است و بخش وسیعی از این خطبه به معرفی خود امیرالمومنین(ع) باز می‌گردد که این مطالب در نهج‌البلاغه نیامده است. آیت‌الله جوادی آملی گفت: حضرت علی (ع) در این خطبه به معرفی خود پرداخته و گوشه‌ای از فضایل خود را بیان کرده است و می‌فرماید؛ «‌ملائکه فضایل من را نزد پرودگار خود بیان می‌کنند» و این نشاندهنده عظمت علی (ع) است. وی افزود: فرشته‌ها در محفلی که در ذات اقدس الهی دارند، فضائل علی(ع) را بیان می‌کنند و این تسبیح آنها است. استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به دعاهای مطرح شده در این خطبه نهج‌البلاغه اظهار داشت: حضرت در این دعاها می‌فرماید: «خدایا هرکس که این سخنان را که برای دین مردم بوده و منزه از فساد است، بشنود و دین تو را یاری نکند و به جای عزت اسلام تن به ذلت مسلمین بدهد، ما تو را علیه او و همه کسانی که در آسمان‌ها و زمین زندگی می‌کنند، شاهد می‌گیریم». آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه با اشاره به موضوع ولایت گفت: ولایت و رهبری در رأس همه امور قرار دارد و در فلسفه و کلام نسبت به این موضوع توجه شده است. وی بیان داشت: در بحث‌های کلامی مسئله ولایت به مقداری روشن است، بالاتر از کلام در فلسفه مسئله ولایت عمیق است و بالاتر از فلسفه در عرفان مسئله ولایت بسیار عمیق‌تر است. وی گفت: امیدواریم که توفیق الهی نصیب همه ما بشود که بتوانیم ایمان آورده و به آن عمل کنیم و دین مبین اسلام را با خلوص نیت منتشر کنیم. آیت‌الله جوادی آملی در پایان خطبه اول حل مشکلات دولت و ملت را در سایه لطف حضرت ولیعصر(عج) را از خداوند متعال مسئلت کرد و گفت: امیدواریم که همه خطرات داخل و خارج کشور به خودشان بازگردد. وی با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس از بهترین برکات انقلاب اسلامی بود و جنگی که بر ایران تحمیل شده بود، یک جنگ 10 ساله و نه یک جنگ هشت ساله بود. امام جمعه قم خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ از خارج مرزها به ما تحمیل کرده و دو سال قبل از آن نیز جنگ داخلی را دشمنان بر ما تحمیل کردند. وی گفت: دشمن به چه فکر است؟ اگر به فکر تحمیل جنگ خارجی است که هشت سال جنگ بی‌نتیجه ماند و اگر به فکر افتراق داخلی، شورش و اغتشاش است این مسئله را نیز دو سال تجربه کرد و هرجا که ممکن بود این روش را به کار گرفت، دشمنان باید این خیال خام از سر خود خارج کنند. آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: نه جنگ تحمیل شده از خارج می‌تواند ملت را از پا دربیاورد و نه اغتشاش و جنگ داخلی می‌تواند مشکلی را ایجاد کند، زمانی که دست مردم سلاح بود، آنها دو سال جنگ داخلی را تحمیل کردند اما کاری از پیش نبردند، حالا با چهار تا شیشه شکستن که مشکلی ایجاد نمی‌شود. وی ادامه داد: وقتی شما جنگ با گلوله را تجربه کردید و کاری از پیش نبردید، این بی‌عقلی است که بخواهید با چهار تا سنگ به نتیجه برسید، این نشانه بی‌عقلی است. استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نه جنگ داخلی و نه جنگ خارجی توان مقابله با اسلام را دارد، وقتی اسلام عرضه شد و مسلمانان خواستند که از دین و عترت دفاع کنند، دشمنان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت قلب گفت: اسلام بیش از هر چیزی که روی آن تکیه می‌کند، سلامت قلب به معنای دل و جان است و بر همه ما مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی لازم است که بکوشیم که سلامت مردم را تامین کنیم. وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه مائده اظهار داشت: کسانی که در قلبشان بیماری سیاسی دارند، این نوعی مرض است کسانی که مرض سیاسی قلب دارند، مرتب گوش به بی‌بی‌سی دارند و این مرضی است که باید معالجه شود. وی اضافه کرد: اینها مرتب با بیگانه ارتباط دارند و این ارتباط با بیگانه با کسانی است که 200 سال، 600 سال یا 60 سال کشور ما را غارت کردند و غارتنامه انگلیس و آمریکا و ... معلوم استوی تاکید کرد: اینکه تا خبری شد بخواهیم از خارج کمک بگیریم این یک مرض است و حرف آنها این است که اگر نظام شکست خورد و آنها برگشتند، چه کنیم و شاید اوضاع برگردد، خدا همیشه بوده و هست و دین را یاوری می‌کند. امام جمعه قم افزود: کاری نکنید که عذاب آخرت و شرمندگی دنیا را به دنبال داشته باشد اگر خدای ناکرده بشر با مردن می‌پوسید مشکلی نبود، اما حال که بشر با مردن از پوست بیرون می‌آید با دست خالی و روی سیاه رفتن سخت است.  3 مهر 1388
کسانی که امید به سقوط نظام و گرایش به بیگانه دارند...
به گزارش مرکز خبر حوزه،‌ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در قم اظهار داشت: اگر کسی از نظر سیاسی گرایش به بیراهه و بیگانه داشته باشد از نظر فقهی مرتکب حرام شده و از نظر حقوقی باید محاکمه شود و از دیدگاه اخلاقی این گونه افراد دچار مرض سیاسی و اخلاقی هستند. وی گفت: کسانی که دچار امراض بد اخلاقی در زمینه سیاست هستند، گرایش به بیگانگان دارند و با امید به سقوط نظام و بازگشت طاغوت، با رسانه‌های ضد انقلاب، آمریکایی و اسرائیلی تعامل برقرار می‌کنند. استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر افرادی که به امراض مختلف سیاسی دچار هستند، مورد مراقبت و درمان قرار نگیرند جامعه را بیمار می‌کنند. آیت‌الله جوادی‌آملی به جایگاه علم اخلاق در رشد و تعالی فرد و جامعه اشاره کرد و گفت: اخلاق از علوم انسانی است و معرفت در علوم انسانی بدون شناخت آدمی میسر نیست. وی ادامه داد: علم اخلاق با سایر علوم انسانی مرتبط است یعنی‌ اخلاق با علم فقه، حقوق، عرفان و فلسفه ارتباط دارد ولی از این علوم جدا است. امام جمعه قم با اشاره به تفاوت اخلاق و عرفان تصریح کرد: هدف علم اخلاق تداوم صحت و سلامت در ابعاد مختلف روح آدمی و یا مداوا کردن امراضی است که روح به خاطر تعلقات مختلف به آن دچار شده است ولی هدف عرفان بهشتی شدن نیست بلکه هدف مشاهده بهشت و جهنم است. وی اضافه کرد: اخلاق طبیب، معمار و هنر روح است و سلامت و مرض وجود آدمی به آموختن این علم و به میزان آگاهی افراد از مسائل مربوط به آن بستگی دارد. وی در پایان به جامعیت قرآن کریم اشاره کرد و بیان داشت: در قرآن کریم علاوه بر تبیین مسائل فقهی و حقوقی به مسائل اخلاقی و عرفانی اشاره شده است که جامعیت قرآن کریم در زمینه‌های علوم انسانی را نشان می‌دهد. 88/07/24
 گوش به فرمان رادیوهای بیگانه 
 آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار مسئولان برگزاری کنگره شیخ ابوالحسن اصفهانی با اشاره به فرارسیدن سی‌ام ذی‌الحجه سالروز شهادت امام محمدتقی(ع) در سخنانی با بیان برخی از ویژگی‌های خاص این امام همام بیان داشت: امام جواد(ع) تاکید داشتند که مومنان از چه منبعی و چه سخنانی را گوش می‌دهند. وی با اشاره به وضعیت فعلی دنیا و فعالیت رسانه‌های بیگانه گفت: امروز نیز ما شاهد هستیم که منابع مختلفی از جمله رسانه‌ها و رادیوهای بیگانه وجود دارد و فردی که بخواهد به این منبع‌ها گوش فرا دهد راه خود را از انبیا جدا کرده است. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رهنمودهای ائمه اطهار برای همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل استفاده است، اضافه کرد: باید همواره تلاش کنیم که به رهنمودهای بزرگان دینی از جمله امام جواد(ع) گوش فرا دهیم. وی با بیان اینکه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شناسنامه شیعیان هستند، اضافه کرد: حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) نخستین نام‌هایی است که در شناسنامه شیعیان می‌درخشد. آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه بعد از ائمه اطهار علما و مراجع نایبان آنها برای هدایت مردم هستند، ادامه داد: باید یاد مراجع و علما را به عنوان کسانی که شمع هدایت مردم را روشن نگه‌ می‌دارند گرامی بداریم و تکریم شخصیت شیخ‌ابوالحسن اصفهانی نیز در این راستا باید صورت گیرد.88/08/27
بسیج مانع سقیفه و کربلا
آ?ت الله عبدالله جواد? آمل? بعد از ظهر چهارشنبه در د?دار فرمانده سپاه عل? بن اب? طالب(ع)، بس?ج را از نعمتها? اله? دانست و اظهار داشت: نظام و حکومت اسلام? امانت اله? است و با?د آن را حفظ کن?م. ایشان با اشاره به فرما?ش حضرت عل?(ع) ادامه داد: حضرت ام?رالمؤمن?ن (ع) در جنگ جمل وقت? پرچم را به دست محمد بن حنف?ه داد، فرمودند: دو کار را انجام بده، اول پا?ت را مثل م?خ به زم?ن بکوب تا متزلزل نشود، دوم نگاه کن که دشمن تا کجا صف کش?ده و اتاق جنگش تا کجاست، دقت کن?د که اتاق جنگ در شام است و ما دار?م درکوفه م?‌جنگ?م و در اتاق جنگ مس?ح? و کافر هستند اما ما مسلمان‌ها دار?م با هم جنگ م?‌کن?م. و? افزود: در کارها? داخل? و خارج? و در آمادگ? و هوش?ار? با?د به‌ ا?ن مسئله توجه داشته باش?م که اتاق جنگ دشمن کجاست.
و? با اشاره به هجمه تبل?غات? دشمنان ادامه داد: در شرا?ط فعل? فضا خ?ل? ط?ب و طاهر ن?ست و ما با?د در فضا? لرزان دق?ق باش?م، زود باور نباش?م و با نگرش? همه جانبه و هوش?ار? کامل، با حل مشکلات پ?ش رو از خدا بخواه?م که ما را به غ?ر خود حواله نکند. و? افزود: اگر حضرت س?د الشهدا و حضرت ام?رالمومن?ن(ع) ?اران? همچون بس?ج?ان داشتند، د?گر حوادث سق?فه و کربلا پ?ش نم?‌آمد.????/??/??
کناره‌گیری از نمازجمعه
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آ?ت الله عبدالله جواد? آمل? در خطبه‌ها? نمازجمعه قم که در شبستان امام خم?ن? حرم حضرت معصومه(س) اقامه شد با گرام?داشت هفته بس?ج وجود آن را در کشور ارزشمند عنوان کرد و گفت: ا?ن ن?رو? با اخلاص در زمان جنگ با نها?ت تلاش کشور را از هجوم ب?گانگان حفظ کرد و پس از جنگ ن?ز در حفظ نظام کوشش کرد. و? تصر?ح کرد بر همگان لازم است تا قدرشناس خدمات بس?ج باش?م و بس?ج ن?ز با?د مراقب باشد تا از مس?ر انقلاب منحرف نشود و مانع از ورود افراد ناشا?ست در ا?ن نهاد مقدس شود.
آ?ت الله جواد? آمل? در ادامه با ب?ان ا?ن که د?گر نماز جمعه قم را اقامه نخواهد کرد گفت بنده از ادامه حضور در نماز جمعه معذورم و چنانچه اگر در ا?ن سالها نتوانستم به وظا?ف خود در نمازجمعه به خوب? عمل کنم از همه عذر خواه? م?‌کنم. و? همچن?ن با تشکر از رهبر معظم انقلاب تاک?د کرد: به خاطر اعتماد ا?شان برا? سپردن جا?گاه امامت موقت نماز جمعه به بنده تشکر م? کنم.
و? نماز جمعه را ارتباط ب?ن مردم با خدا عنوان کرد و گفت: امام جمعه رهبر? س?ر و ارتباط ب?ن مردم با خالق را به عهده دارد که 2 وظ?فه به عهده اوست. اول ا?نکه پ?ام مردم را ب?ان کند و از زبان مردم خواسته‌ها را از خداوند بخواهد که اگر چنانچه حوائج مردم برآورده نشد نشان از عدم ب?ان درخواست به شکل صح?ح از سو? امام جمعه است و دوم ب?ان سخن خداوند به مردم است که اگر کلام وح? با خلوص ن?ت، عالمانه و اعتقاد ب?ان شود در دل مردم اثر م?‌گذارد که اگر چن?ن نشد ا?ن بار ن?ز قصور از خط?ب جمعه است.
آ?ت الله جواد? آمل? در ادامه همگان را به بهره‌گ?ر? از فضا?ل ا?ام ذ?‌الحجه و روز عرفه دعوت کرد و ب?ان داشت: شاخص‌تر?ن مطلب در دعا? عرفه، دعا برا? رهبر نظام و حفظ نظام است که همه با?د آن را مدنظر داشته باشند و بخصوص جوانان با?د شکرگذار ا?ن نعمت باشند که در عصر انقلاب زندگ? م?‌کنند.
خط?ب جمعه قم همچن?ن با گرام?داشت اع?اد غد?ر و قربان از مردم خواست با اهم?ت دادن به ا?ن ا?ام شعائر و سنت پ?امبر را زنده نگه دارند. و? در ادامه تأک?د کرد که اجرا? مراسم? که فقط شامل کف زدن و شاد? باشد موجب پا??ن آمدن ارزش  ولا?ت م? شود و ا?ن قب?ل مراسم با?د محتوا?? برگزار شوند.
 ????/??/??
مسئول دفتر آیت الله جوادی آملی طی اظهاراتی شایعات مربوط به سیاسی بودن کناره گیری آیت الله جوادی آملی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضوی گفت: کناره گیری آیت الله جوادی آملی از امامت جمعه قم به علت مشغله زیاد و ضعف جسمانی بوده است. وی گفت: ایشان از یک سال پیش در نظر داشت به علت مشغله بسیار زیاد علمی و کهولت سن در جایگاه خطابه جمعه حاضر نشود. مسئول دفتر آیت الله جوادی آملی هرگونه شائبه سیاسی بودن این تصمیم را رد کرد و افزود: پس از مسائل سیاسی اخیر برای این که چنین شائبه ای ایجاد نشود آیت الله جوادی آملی چند ماه تصمیم خود را به تاخیر انداخت.
    آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به نقش موثر حضرت آیت الله جوادی آملی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی ایران گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی در طول 30 سال عمر انقلاب اسلامی نقش بسیار ارزنده ای برای نظام داشتند و در حقیقت ایشان آبروی انقلاب اسلامی ایران هستند. ممدوحی اضافه کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد تعطیلی این جلسات می گفت، «آن روزی که بخواهم در نماز جمعه سخنرانی کنم لازم است درس هایم را دو روز قبل و دو روز پس از آن تعطیل کنم و یا تقلیل دهم تا حالم مساعد شود
    وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی از استوانه های نظام اسلامی است و اگر آسیبی به ایشان وارد شود، کشور، انقلاب، ملت و حوزه آسیب خواهد دید. آیت الله ممدوحی در پایان گفت: ملت ایران مانند یک خانواده است و احتیاج به سرپرستی افراد عالم و جامع الاطرافی مانند آیت الله جوادی آملی دارد که اگر حریمشان حفظ نشود از هر نظر ضرر می کند. 10/9/88
جمهوری ایرانی؟!
آ?ت‌الله عبدالله جواد? آمل? عصر شنبه در د?دار با فرمانده انتظام? قم و جمع? از مسئولان ا?ن ن?رو ضمن گرام?داشت ماه عزادار? س?د و سالار شه?دان تصر?ح کرد: از همه عزاداران اباعبدالله الحس?ن(ع) م?‌خواهم که در ا?ن ا?ام فقط به عزادار? بپردازند و فضا? عزادار?‌ها را س?اس? نکنند. و? ادامه داد: بهتر?ن راه برا? حفظ دستاورد انب?ا، رشد عقل? مردم است، همه ارگان‌ها با?د بکوشند هم کادر خدمات? شان و هم کادر فرمانده?‌شان انسان‌ها? عاقل? باشند و هم عقل محورانه ز?رمجموعه‌ خود را اداره کنند و هم عقل حورانه حوزه مأمور?ت خودشان را رس?دگ? کنند. و? با اشاره به فرا رس?دن ا?ام عزادار? محرم، افزود: عاشورا ممکن است با ا?ن د?د نگر?سته شود که جر?ان شهامت است و عواطف ما را جر?حه دار کرده و با?د بگر??م و اشک بر?ز?م و به سر و‌ س?نه بز‌ن?م اما علاوه بر آن، ا?ن واقعه از نظر س?اس? و اجتماع? سند ماست.
و? در ادامه گفت: عده‌ا? شعار م?‌دادند ?ا شعار م?‌دهند استقلال، آزاد?، جمهور? ا?ران?، جمهور? ا?ران? ?عن? چه، اگر قرار بود جمهور? ا?ران? ا?ن مملکت را به استقلال و پ?روز? برساند زمان مصدق رسانده بود، تنها چ?ز? که ا?ران را سربلند و پ?روز کرد اسلام و حس?ن بن‌عل?(ع) است، قباله ا?ن مملکت حس?ن بن‌عل? است. جواد? آمل? افزود: در جبهه‌ها? نبرد هم که بنده حضور داشتم در شبها? عمل?ات رزمندگان با حس?ن و کربلا از ا?ن مملکت دفاع م?‌کردند نه با ا?ران، البته ا?ران مرز پرگهر است اما چ?ز? که ما را پ?روز کرد اسلام و حس?ن بن‌عل? است و نبا?د از ا?ن امر غافل بود. ????/??/??
دو نکته آیت الله جوادی‌آملی درباره اغتشاشات 
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد که اهانت کنندگان به مقدسات باید به سزای اعمالشان برسند. به گزارش ایسنا، ‌این استاد حوزه در رابطه با اغتشاشات صورت گرفته در روز عاشورا گفت: دو نکته هست که خیلی مهم است: نکته اول اینکه اهانت به مقدسات برای همیشه محکوم است مخصوصا در روز عاشورا و اهانت کنندگان به مقدسات برابر قانون باید مورد مواخذه قرار بگیرند. دوم این که: در این جریان‌ها اگر به یک بی گناهی آسیبی رسید، آن هم خسارتش ترمیم بشود. تا برابر آیه «وامتازوا الیوم ایها المجرمون» مجرم از غیر مجرم جدا بشود هر کدام در برابر حکم الهی، به قانون سپرده بشود.  ? د? ????
منابع:

  • محمدمهدی دستگردی

نظرات (۲)

سلام آقا مهد?
تقر?با م?شه گفت نوش دارو بعد از مرگ سهرابه
اگر تونست?ن ?ه مطلب در مورد چرا?? عدم انتشار ا?ن مواضع در گرماگرم فتنه بنو?س?د
?ادمون نرفته که در قض?ه هاله نور، اعضا? دفتر آ?ت اله به طور خستگ? ناپذ?ر? مدام در حال جواب?ه نو?س? و رد تکذب?ه ها? احمد? نژاد بودند
موفق باش?ن
-----------------------------------------------------------
دستگردی: با سلام خدمت حاج امید
در مورد نوش دارو، به تاریخ مطالب قید شده دقت بفرمایید. در مورد عدم انتشار هم، خیلی‌هاش که در نمازجمعه گفته شده و خبرگزاری ها درج کرده‌اند، در ضمن علت دیده نشدن به نظرم تعداد اخبار زیاد و جو ملتهب آن روز است.
در مورد قضیه هاله نور هم، حساب دفتر از حساب شخص جداست. (چون به علت مشغله فرد، نوعا از خیلی از مسائل آگاه نمی‌شوند.)
سلام مجدد خدمت آقا مهد?
حق با شماست من تار?خ مطالب رو د?ده بودم و گمان م? کردم ا?ن مطالب بعد از سه سال از آرش?و دفتر ا?شان ب?رون آمده است. اما به مراجع? که داده بود?ن توجه? نکرده بودم. آخر من ?اد دارم که تو گرد و غبار اون روزها تنها صحبت ها? علم الهد? و آ?ت الله نور? همدان? مرهم دل زخم ما بود و حرکت خاص? از آ?ت الله جواد? و امثال ا?شان (حداقل بنده) ند?دم . درست خاطرم هست که کل? از جر?انات ضد نظام سر قض?ه کناره گ?ر? ا?شان از امامت جمعه چشم طمع بسته بودند. خدا ا?شان و تمام? خدمتگزاران نظام رو حفظ کنند
موفق باش?ن مهد? جان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی