جبهه مظلوم فرهنگی همواره مورد آسیب از کسانی بوده است که به نوعی در خودسازی (چه علمی، چه عملی) مریض و مسموم بودهاند. عالمان ربانی چراغهای جامعه و پرچمهای هدایتاند که رجوع به غیر ایشان مستوجب هلاکت است. بر متعلمان بر سبیل نجات است که بنگرند که فکر خود را از چه کسانی تغذیه میکنند و بر آن دقت نمایند. بر فعالین فرهنگی که مردم را به سوی عالمان ربانی دعوت میکنند این دقت باید دو چندان باشد و از علمایی که دینشان را پل دنیایشان (اعم از شهرت و محبوبیت، مال، مقام )نمودهاند پرهیز کنند.
متن زیر نوشته آقای محمدصالح فرگاه - چاپ شده در هفتهنامه سیاسی اجتماعی 9 دی میباشد که با مقداری تلخیص آورده شده است:
علامه س?د محمدحس?ن قاض? طباطبا??، برا? ما نام ناآشنا?? ن?ست. مفسر? ب?نظ?ر که قرآن را در فضا? حوزهها? علم?ه از مهجور?ت ب?رون آورد و تفس?ر ارزشمندش به تعب?ر استاد شه?د مطهر? «بزرگترین تفسیری است که از صدر اسلام تاکنون برا? قرآن کریم نوشته شده است.» ف?لسوف? بزرگ که فصل? جد?د را در فلسفه صدرا?? گشود و اح?اگر فلسفه اسلام? در دوره معاصر لقب گرفت؛ ?ک و?ژگ? ممتاز در شخص?ت علامه طباطبا?? وجود دارد که در کمتر عالم? ?افت م? شود و آن شاگردپرور? ا?شان است. شاگردان? که در وجود هرکدامشان ?ک ?ا چند بعد از ابعاد شخص?ت? علامه متجل? شده است.
در ا?ن م?ان ?ک نکته مهم درباره مکتب علامه وجود دارد که معمولاً از آن غفلت شده است. نقش محوری علامه و مکتب فکر? ا?شان در بسترسازی فرهنگی برای نهضت امام خمینی(ره) و شکلگیری و همچن?ن بقای انقلاب اسلامی، مسئلها? است که به و?ژه در شاگردان ا?شان بروز ب?شتر? دارد.
ن?روساز? علامه برا? انقلاب تنها محدود به ن?ازها? قبل از پ?روز? نبود. نقش پررنگ شاگردان مکتب علامه در نظام ساز? و تدو?ن ساختارها? جمهور? اسلام? ن?ز به روشن? قابل رؤ?ت است. در ادامه با شرح مختصر? درباره برخ? از شاگردان برجسته مکتب علامه، نقش آنها را در تحک?م مبان? فکر?، معرفت?، س?اس? و اخلاق? انقلاب و نظام اسلام? تب??ن خواه?م کرد.
آ?ت الله مرتض? مطهر?؛ شه?د مبارزه با انحراف
آ?ت الله دکتر محمد حس?ن? بهشت?؛ به مثابه ?ک ملت
آ?ت الله مصباح ?زد?؛ پرکننده خلأ علامه طباطبا?? و شه?د مطهر?
آ?ت الله جواد? آمل?؛ برجسته تر?ن ف?لسوف حال حاضر ش?عه
آ?ت الله س?د مصطف? خم?ن?؛ ام?د آ?نده اسلام
شه?د آ?تالله دکتر محمد مفتح؛ سمبل وحدت حوزه و دانشگاه
شه?د دکتر محمد جواد باهنر؛ شخص?ت? که ناشناخته ماند
آ?ت الله شه?د عل? قدوس?؛ صدقه جار?ه
علامه حسن زاده آمل?؛ ذوالفنون حوزهها
امام موس? صدر، مس?ح لبنان
آ?ت الله عز?ز الله خوشوقت؛ درّ پنهان علامه
آ?ت الله عل? سعادت پرور (پهلوان? تهران?)؛ مشاهدات توح?د? در درس علامه
متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید.